تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
گفتگو با علی بازگیر بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر
25 آذر 1393   00:31:49 |  فرهنگی-هنری > 
گفتگو با علی بازگیر بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر

علی بازگیر سال 1353 متولد شد. علاقه وی به هنر نمایش باعث شد از دوران مدرسه فعالیت هنری خود را در قالب مناسبتها و جنگ های شادی آغاز کند.وی بازیگری را از مربی پرورشی خود آموخت و تبدیل به هنرمندی شناخته شده در اوز شد و حال خود با تجربه ی  بیست ساله اش هنرمندانی را  پرورش می دهد.اکنون در هشتمین جشنواره نمایش لارستان با نمایشنامه «پرسشنامه» حضور یافته تا باری دیگر خود را محک بزند .....

*تئاتر را چگونه و از چه سالی آغاز کردید؟

آشنایی من و تئاتر بر می گردد به دوران راهنمایی سال 1365. آن زمان زیر نظر مربی پرورشی خود زنده یاد حسن ارزان فروش نمایش را آغاز کردم. در چندین جشنواره دانش آموزی حضور یافتم و مقام هایی هم به دست آوردم که همین موجب شد علاقه ام به تئاتر بیش از پیش افزایش یابد.

 سال 1369 به اتفاق چند تن از دوستان، گروه تئاترآزاد میلاد اوز زیر نظر  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان را راه اندازی کردیم، که اغلب کارهای آن زمان مربوط به اجرای نمایش کوتاه در مراسم های جنگ شادی و جشن ها و اعیاد مذهبی بود. سال 1379 به بعد تئاتر را به صورت جدی ادامه دادم و تاکنون چندین نمایش به روی صحنه برده ام از جمله «عروس بی جهاز» متن برگردان نمایش «خسیس»  اثر مولیر، «پرده عجایب» اثر سروانتس، «پیک نیک در میدان جنگ» اثر فرناندو آرابال.... . همچنین  به اتفاق گروه در چندین جشنواره  از قبیل: بخش جنبی جشنواره تئاتر جوان لارستان، جشنواره نمایشنامه خوانی،  ششمین جشنواره نمایش های کوتاه لارستان و... حضور یافتم که در ششمین جشنواره نمایش کوتاه با نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» مقام بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی را کسب کردم.

*با توجه به تجربه 20 ساله تان در عرصه هنر، تئاتر اوز در چه وضعیتی قرار دارد؟

در اوز گه گاهی گروه هایی آغاز به فعالیت می کنند و کارهای خوبی هم ارائه می دهند اما متاسفانه به دلیل نبود امکانات لازم برای اجرا، نتوانسته اند به کار خود ادامه دهند. مشکل دیگر ارائه کارهای نمایشی بوده که با سلیقه مردم اوز همخوانی ندارد و باعث دلزدگی تماشاگران می شود اما با وجود تمامی مشکلات گروه ما راه خود را همچنان ادامه داده و توانسته تنها گروه فعال در اوز باشد.

*عنوان نمایشنامه پذیرفته شده در هشتمین جشنواره نمایش لارستان چیست ؟

«پرسشنامه» اثر ویکتور آرادوف

*داستان نمایشنامه چیست و در چه گونه ای قرار دارد ؟

داستان مردی است که برای درمان بیماری خود وارد موسسه ای شده  اما درگیر کاغذ بازی های بی مورد این موسسه می شود و...  داستان در ژانررئال و کمدی می باشد.

*از ویژگی های بارز این نمایشنامه چه بود که شما آن را  برای این جشنواره انتخاب کردید؟

روند ساده بازیها،  آزاد بودن موقعیت های نمایش برای خلق و ایجاد فضای طنز و ارتباط کلامی خوب با تماشاگر و طرح داستانی که عموما همه ما لااقل یک بار تجربه کرده ایم مرا بر آن داشت که این نمایش را انتخاب کنم.

*این نمایش چند بازیگر و عوامل دارد؟

این نمایش دارای 2 کاراکتر می باشد. که دوست خوبم سروش پیشداد و زینب آگاهی به ایفای آن می پردازند. عوامل پشت صحنه هم مینا آگاهی، مهدی خرم و سبحان نامی می باشند.

*نظر شما در خصوص اینکه این جشنواره رویکرد خود را از رقابتی به آموزشی تغییر داده چیست؟

بنده کاملا با این قضیه موافقم. آموزش همیشه حرف اول را می زند برای گروه هایی که تازه پا به میدان می گذارند بسیار موثر است. هر چند که رقابتی بودند جشنواره را هم نباید کمرنگ کردچرا که آن نیز لطف خود را دارد و باعث تلاش بیشتر گروه های اجرایی خواهد شد...

لازم است بگویم اتفاق جالب این جشنواره جوان بودن کارگردانان است البته به جز خودم. این جشنواره نشان داد توانایی افراد به جوان بودن یا پیر بودن آنها نیست به نظر می رسد تمامی کارهای جشنواره از قدرتی یکسان و بالایی  برخوردار هستند که امید می رود این روند ادامه داشته باشد و شاهد لارستانی پر قدرت در عرصه تئاتر کشور باشیم.

*و حرف آخر ....

با تقدیر و تشکر از مسئولین برگزاری جشنواره. خواهشم این است که به گروه های دیگر در بخش های لارستان اهمیت بیشتری دهند که همه با هم بتوانیم لارستانی غنی از تئاتر و نمایش های خوب در سطح استان و کشور داشته باشیم و با تشکر ویژه از سرکار خانم آرین که همیشه ما را مورد لطف خود قرار داده و همچنین تشکر بسیار از جناب آقای علیرضا عندلیب به خاطر تمام راهنمایی هایی که در طول این مدت به بنده کرده اند و با سپاس از شما که وقت خودتونو در اختیار بنده حقیر گذاشته اید.ممنون از شما. برای شما و گروهتون آرزوی موفقیت در هشتمین جشنواره نمایش لارستان می کنم.


روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به ::پرتال اطلاع رسانی شهرداری اوز لارستان:: می باشد.

آدرس: