تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
تشریح دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در خصوص شهرهای دوستدار کودک
13 خرداد 1398   11:19:02 |  اوزشهردوستدارکودک > 
تشریح دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در خصوص شهرهای دوستدار کودک

برگزاری نشستی در سالن اجتماعات بخشداری اوز ساعت 12 روز چهارشنبه مورخ 8/3/1398 در خصوص معرفی شهرهای دوستدار کودک و تشریح دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در این زمینه برای تحقق معیارهای شهر دوستدار کودک در اوز به پیشنهاد شهرداری و دعوت بخشداری اوز

جلسه با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط سید یوسف حسینی آغاز شد و در پی آن محمدحسین آتش فراز (بخشدار اوز) ضمن خوش آمدگویی و تشکر، با تأکید در مورد نیازهای متنوع کودکان و وظایف ما در قبال رفع آن اشاره کردند به دو پیش جلسه ی هماهنگی برای امروز از سوی انجمن دوستداران کودک اوز و شورای اجرایی شهر دوستدار کودک در شهرداری اوز و اینکه جای سپاس دارد از یک NGO که کار و تلاش مستمر ده ساله را بی هیچ چشمداشتی دنبال کرده است. ایشان فرمودند: «امروز با حضور اعضای انجمن دوستداران کودک اوز و مسئولین شهر می خواهیم بدانیم منِِ مسئول چه کمکی می توانم برای پیشبرد این موضوع انجام دهم». این خیلی مهم است که بدانیم ادارات مختلف دولتی در شهر چه فعالیت های آموزشی برای کودکان دارند یا بدانیم در بخش آموزش و پرورش، دانشگاه های شهر و اداره ی ورزش و جوانان و سایر ادارات چه کارهایی در این باب انجام می شود. تجارب همیار پلیس در نیروی انتظامی و همیار برق در اداره ی برق که امسال با همکاری آموزش و پرورش در مدارس شروع شده است، نمونه هایی از این دست فعالیت هاست که ارج می نهیم و لازم است ادامه دهیم. توجه کنیم که «آموزش سبک زندگی در کودکی از بسیاری از ناهنجاریها جلوگیری می کند». چرا برخی کودکان وقتی بزرگ می شوند به مواد مخدر روی می آورند و دردهایی از این دست را که مطمئناً اگر آموزش صحیح در کودکی رواج داشت، نداشتیم.
 
شهر دوستدار کودک پروژه ای است که ده سال است در این شهر توسط یک سازمان غیررسمی(غیردولتی) پایه گذاری شده است و اخیراً تمام کارهایش قرار است زیر نظر شهرداری و حمایت همه ی ما ادامه یابد. پیوستن این طرح به شهرداری می تواند پایه و اساس آن را محکم تر کند.
 
 
مسعود کراماتی (شهردار اوز): با تشکر از جناب بخشدار که شمّه ای از روند را اشاره کردند: «نگاه ما، نگاه به همه ی اقشار هست. از نوزاد تا کودک و نوجوان و جوان و سالمند و کم توان و همه شهروندان» ما به دنبال عنوان نیستیم. کار می کنیم برای راحتی کودکانمان چنانچه در این راه عنوانی کسب شد، به سرعت و کیفیت کار افزوده می شود. سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور که زیر نظر وزارت کشور هست دستورالعملی برای کل شهرداریها ابلاغ کرده است. پروژه ی شهر دوستدار کودک رسمیت پیدا کرده و انجمن های ثبتی چون انجمن دوستداران کودک اوز در شهرداری در کنار ما قرار می گیرند. این طرح بدون تبعیض شامل تمام کودکانی که در شهر ساکن هستند خواهد شد از جمله کودکان اتباع خارجی. این طرح جهانی در سه سطح: کلان شهرها، شهرهای میانه و شهرهایی در مقیاس کوچک تعریف شده است. شهرداری هر شهری در هر نقطه ای از کشور که خواهان اجرا باشد، می تواند با سازمان هماهنگ و کار را پیش ببرد که شهر ما با توجه به خدمات و فعالیت های ده ساله ی جامعه دوستداران کودک اوز، چندین گام از سایر شهرها جلوتر است.
 
خوشبختانه در دستورالعمل مراحل کار بطور واضح مشخص شده است و هدف نهایی این است که واحد شهر دوستدار کودک در شهرداریها دائمی گردد. مسئولیت اجرایی این طرح در شهرهای بزرگ به عهده ی معاونت معماری-شهرسازی است و در شهرهای با مقیاس کوچک چون اوز به عهده ی واحد کارشناسی معماری و شهرسازی خواهد بود؛ بنابراین ریاست شورای اجرایی شهر دوستدار کودک در شهرداری اوز بر عهده ی مهندس محمدرسول رفعتی است. اساس ورود این طرح ملی، امضای پیمان نامه حقوق کودک از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1372 هـ . ش است. در شهرهای دوستدار کودک به حقوق مختلف کودکان چون امنیت و مشارکت توجه می شود و شهری استاندارد شناخته می شود که راحتی کودکان در آن فراهم شود. ما کارهای زیادی در پیش رو داریم و از شما می خواهیم که نگاه ویژه داشته باشید تا با هم حرکت کنیم. هر شش ماه یکبار هم لازم است گزارش عملکرد ارسال کنیم. دستورالعمل مهر 97 ابلاغ شده و از ما خواسته شده عملکرد 6 ماه دوم سال 97 را بفرستیم. گزیده ای از مجموعه فعالیت های ده سال گذشته قبلاً به سازمان شهرداریها ارسال شده است.
 
در ساختمان شهرداری اوز هم به زودی فضایی در حد امکان به این واحد نوپا اختصاص می دهیم. فعلاً ساعاتی از روزهای دوشنبه را برای شهر دوستدار کودک در نظر می گیریم که شورای اجرایی پاسخگوی شما علاقمندان به همکاری می باشد.
 
 
دکتر مهران عسکری (رئیس شورای اسلامی شهر اوز): هدف از شهر دوستدار کودک هماهنگی برای تامین بستر رشد و نمو همه جانبه کودکان است که امیدواریم با هماهنگی و انسجام بتوانیم در این راستا گام برداریم.
 
 
محمدرضا رضایی (رییس اداره آموزش و پرورش اوز): آموزش و پرورش نیز آموزش هایی را در دستور کار خود قرار داده و براین باوریم اگر کودکان درست پرورش یابند جامعه اصلاح می شود.
 
 
 
در ادامه ی نشست، مهندس محمدرسول رفعتی (رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اوز) ضمن ارائه دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در قالب فایل پاورپوینت به صورت مفصل، اعضای شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اوز را به شرح ذیل معرفی نمودند:
 
محمدرسول رفعتی: رئیس شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اوز
 
مهران عسکری: نماینده شورای اسلامی شهر
 
علی عزیزی : دبیر اعضا
 
مسعود اشرافی: مسئول خدمات شهری اعضا
 
فرهاد پیرزاد: مسئول روابط عمومی
 
محمدحسن مخفی: مسئول واحد فرهنگی، اجتماعی و ورزشی
 
و اعضای همکار و مشورتی شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری اوز:
 
مسعود کراماتی: شهردار اوز
 
خدیجه فقیهی نژاد: مدیر عامل انجمن دوستداران کودک اوز
 
فرزانه نور افشان: رئیس انجمن دوستداران کودک اوز
 
زبیده بخشی زاده: خزانه دار انجمن دوستداران کودک اوز
 
 
و در پایان ایشان خلاصه ای از اقدامات شهرداری اوز در راستای شهر دوستدار کودک در 6 ماه نیمه دوم سال 97 انجام گردیده را بصورت گذرا بیان کردند.
 
 
 
زمانی از نشست هم به معرفی «پیمان نامه جهانی حقوق کودک» اختصاص داده شد. در این بخش فرزانه نورافشان (رئیس انجمن دوستدار کودک و عضو شورای اجرایی شهر دوستدار کودک) کلیات جامعی از پیمان نامه را معرفی و خبر از آمادگی انجمن برای برگزاری کارگاه های آموزشی پیمان نامه با عنوان «پیمان نامه ی حقوق کودک را بشناسیم و با آن زندگی کنیم» برای کارمندان ادارات دولتی شهر، دادند. با توجه به اهمیت این پیمان نامه از آغاز شکل گیری انجمن در سال 87 تا سال 94 که انجمن رسماً به ثبت وزارت کشور رسیده است، برخی اعضای انجمن در کارگاه های آموزشی در اوز و سایر شهرهای کشور شرکت کرده اند و ایشان به عنوان مسئول آموزش انجمن جدی تر به این مقوله پرداخته و پس از تشکیل شورای اجرایی شهر دوستدار کودک در شهرداری از آذر 97 کارگاه های آموزشی فوق را در 5 بار در شهر اوز و یک بار در روستای بیدشهر اجرا نموده اند. از آنجا که حوزه ی جغرافیایی فعالیت انجمن لارستان می باشد در حال حاضر مذاکراتی با مسئول سازمان های مردم نهاد در فرمانداری ویژه لارستان در حال انجام است که انجمن بتواند بندی از اساسنامه ی خود که ترویج پیمان نامه حقوق کودک در منطقه است را با برگزاری  این کارگاه ها متعهدانه انجام دهد.
 
 
 
خدیجه فقیهی نژاد (مدیرعامل انجمن و عضو شورای اجرایی شهر دوستدار کودک) اشاره ای به ده سال تلاش جامعه دوستداران کودک اوز، ساکن در شهرهای مختلف نموده و اظهار خوشحالی کردند که وزارت کشور و یونیسف دو نهاد موثر این پروژه را مدیریت می کنند.
 
 
اعضای انجمن دوستداران کودک اوز خوشحالی خود را از همزمانی ابلاغ دستورالعمل با شهرداری مهندس مسعود کراماتی ابراز نموده و آن را موهبتی دانستند چرا که ایشان در این ده سال یار و یاور کودکان و همراه انجمن در بخش های مشورتی و همکار داوطلب در بخش اجرایی بهینه سازی فضاهای دوستدار کودک در اوز بوده اند.
 
 
 
در بخش پایانی نشست اعضای انجمن و نمایندگان ادارات مختلف حاضر در جلسه از جمله آموزش و پرورش منطقه اوز، اعضای شورای اسلامی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشکده بهداشت، مرکز جامع سلامت، نشریه پیام اوز، اداره ورزش و جوانان، هلال احمر و کتابخانه عمومی نکاتی را در موضوع جلسه یادآور شده و به اقدامات خود در این راستا اشاره کردند که قرار شد علاقمندان به همکاری با شهرداری اوز گزارش عملکرد 6 ماه آخر سال 97 خود را مکتوب به واحد شهر دوستدار کودک برسانند.
 
 
حاضرین در جلسه :
 
بخشدار: محمدحسین آتش فراز _ شهردار: مسعود کراماتی _ اعضای شورا: مهران عسکری، محمود محبی، فرهاد رحمانزاده _ کارشناسان شهرداری: محمد رسول رفعتی، فرهاد پیرزاد _ رئیس آموزش و پرورش: محمدرضا رضایی _ فرمانده نیروی انتظامی: سروان درّی _ رئیس هلال احمر: اصغر شکاری _ رئیس اداره ورزش و جوانان: سید یوسف حسینی _ رئیس دانشگاه پیام نور مرکز اوز: قاسمعلی مقتدری _ رئیس دانشکده بهداشت: عبداله مبشری _ رئیس اداره برق: محمدرضا عباسی _ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی: فروغ هاشمی _ مدیر مرکز جامع سلامت: علی عسکر عسکری _ مسئولین کتابخانه های عمومی اندیشه: فوزیه زارع، فریناز تورانی، عاطفه بهزادی و کتابدار بخش مادر و کودک کتابخانه عمومی اندیشه: معصومه هرمی _ مدیر مسئول نشریه پیام اوز: ابراهیم احمدی _ اعضای فعال انجمن دوستداران کودک اوز: خدیجه فقیهی نژاد، فرزانه نورافشان، منور فقیهی نژاد، پروین صالحی، طیبه هاشمی، فتحیه فتحی، الهام پاسلار، زبیده بخشی زاده و فرهاد ابراهیم پور از جامعه دوستداران کودک دبی
 
 
جلسه با صلواتی بر محمد و آل محمد به پایان رسید
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مفاد دستورالعمل اجرایی شهر دوستدار کودک که توسط مهندس رفعتی در جلسه ارائه گردید
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
روابط عمومی شهرداری اوز

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به ::پرتال اطلاع رسانی شهرداری اوز لارستان:: می باشد.

آدرس: