تنظیمات
قلم چاپ اندازه فونت
Print چاپ مطلب
آئین باران خواهی در اوز / «الله بده بارو»
25 دي 1393   10:30:01 |  درباره اوز > آداب و رسوم
آئین باران خواهی در اوز / «الله بده بارو»

امسال تا کنون فقط حدود 50میلی متر باران نازل شده و مردم پیوسته دغدغه نزول باران دارند. این مردم خوش قلب همیشه رو به آسمان دعای طلب باران می کنند و این دعاها در شهر اوز به صورت یک آئین بدر آمده است.

رسم بارن خواهی در اوز و حومه چنین است که شبانه تعدادی از زنان یا مردان بصورت گروههای جداگانه به دربهای خانه های مردم رفته واشعار طلب باران را یکنفر با صدای خوش می خواند و بقیه جواب می دهند، مثلا می گویند: الله بده بارو، گروه در جواب همان را تکرار می کنند: شو بارو و روز بارو/ الله بده بارو / از دست گنه کارو / الله بده بارو و یا: ای ذوالجلال منان /دانای حی سبحان /بهر حیات حیوان /یارب بده تو بارو/ای کردگار بی عیب /ای بی نیاز بی غیب /روزی رسانی از غیب/ یارب بده تو بارو /ای قبله گاه حاجات /یارب بده تو بارو/مهمان بدر نشسته/یارب بده تو بارو /گاو نر پس چاه /افتاده بر سر راه /از بهر وقه ی کاه /یارب بده تو بارو و... البته در این مورد اشعار فراوانی وجود دارد و خوانده می شود.
 
در پایان صاحب خانه به آنان پول، برنج، گندم ، آرد ، حبوبات و... هدیه می دهد و گروه نیز از جمع آوری آن به بخت آش و حلیم می پردازند و باران خوانان پس از دریافت این هدایا می گویند: خانه بلندا بلند پر از شربت و قند. ولی اگر خانه ای به آنان چیزی ندهند شعری در مذمت آن خانه می گویند.
 

کلیه حقوق مادی و معنوی این مطلب متعلق به ::پرتال اطلاع رسانی شهرداری اوز لارستان:: می باشد.

آدرس: