جستجو:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر : 9987 زمان مخابره: 3 بهمن 1393 -- 20:23:05 | تعداد بازدید: 981 نسخه چاپی
هادی صدیقی - عضو هیات موسس انجمن نسل پویای پارس

نسل پویا، انجمنی تاثیرگذار در اوز

«کمیته ی نسل پویا» یا همان « نسل پویا » همزمان با نخستین سالگرد انتشار ماهنامۀ عصر اوز در بهمن ماه 1380 خورشیدی به عنوان یکی از کمیته های داخلی عصر اوز متولد شد و در سال 1384 با عنوان «انجمن نسل پویای پارس» به عنوان یک «سازمان مردم نهاد»، یا همان تشکل غیر دولتی یا NGO، زیر نظر سازمان ملی جوانان به ثبت رسید و به خاطر فعالیتهایش یکسال به عنوان انجمن نمونه استان فارس نیز انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.
 

این کمیته در واقع به عنوان کمیته ای دانشجویی و متشکل از دانشجویان و دانش آموختگان اوزی کارش را آغاز کرد و رفته رفته توانست جایگاهی اجتماعی برای خود در منطقه ایجاد کند و در فعالیتهای مهم فرهنگی- اجتماعی شهر تاثیرگذار شود. اعضای جوان انجمن که در روزهای نخست شکل گیری شاید سودای تغییر سریع شهر و اصلاح نواقص موجود در شهر را -همانگونه که از ویژگیهای یک جوان است- از پشت میز جلسات عصر اوز دنبال می کردند،
 
رفته رفته وارد کار شدند و با مشکلات آشنا گشتند و به پختگی رسیدند در صورتیکه هنوز آن شور و نشاط جوانی را با خود همراه داشتند. این پختگی همراه با پویایی، ثمره اش برای شهر تربیت نسلی از جوانان فهیم و دانش آموخته شد که امروزه در جای جای شهر از شورای شهر گرفته تا هر کجا که نامی از فعالیتهای فرهنگی-اجتماعی باشد همواره پویا و منشا خدمت برای شهرشان هستند. جوانانیکه کارشان و نوع جلسات و نقد و بررسیهایشان مورد توجه سایر جوانان نیز قرار گرفت و کار آنها سرمشق انجمنهایی مشابه مانند انجمن پویندگان بیدار و چند انجمن دیگر قرار گفت که در آن انجمنها نیز تعدادی از اعضای نسل پویا همواره عضو و تاثیرگذار بودند. چه بسیار کارهای خوب و مفیدی که جرقۀ آن در یکی از نشست های نسل پویا زده شد و با پیگیری اعضا به سرانجام رسید. نسل پویاییها که دغدغۀ زیست محیطی نیز داشته و دارند آیین درختکاری در روز 15 اسفند را در این چند سال به یک رسم شهری تبدیل کردند که سالانه برگزار می شود و امروز می بینیم اعضای اصلی «انجمن کوهنوردی تاگارۀ اوز» که با رویکرد محیط زیستی در شهر بسیار فعال است نیز متشکل از بسیاری از اعضای فعال دیروز و امروز نسل پویاست.
 
نسل پویا با برگزاری جشن عمومی تقدیر از پذیرفته شدگان دانشگاهها طی چند سال متوالی، برگزاری اینچنین جشنها و گردهماییهایی را در شهر به امری عادی تبدیل کرد که تجربۀ حاصل از برگزاری آن جشنها، امروز در بیشتر مراسم های شهر و به عنوان نمونه در مراسم سالانۀ روز اوز به چشم می خورد. اگر در نفرات برگزار کنندۀ مراسم روز اوز در این چندسال بنگریم حضور فعال و موثر اعضای کنونی یا سابق نسل پویا را در همه جا به چشم می بینیم. البته این نکته نیز نباید مغفول بماند که پشتیبانی بیدریغ شورای سرپرستی عصراوز و اعتمادی که به نسل پویاییها داشتند و فضایی که در اختیار نسل پویاییها گذاشتند بسیار با اهمیت است چرا که اگر این پشتیبانی نبود شاید هیچگاه چنین انجمنی شکل نمی گرفت. نسل پویا در این سیزده سال کارهای بزرگی به انجام رسانده است که با مراجعه به آرشیو عصر اوز و نیز صحبت با اعضا، می توان آنها را بررسی کرد و در بوتۀ نقد گذاشت که در این چند سطر مجالی برای آن نیست و فرصتی جدا می طلبد.
 
به طور کلی اگر به روند کارهای نسل پویا و عملکرد اعضایش بنگریم، می بینیم در صورتیکه کاری با هدفی مشخص و با برنامه ریزی بلند مدت صورت پذیرد، تحقق یافتنی است و نسل پویا می تواند سرمشق و الگوی سایر انجمنها و جوانان شهر که علاقمند به چنین فعالیتهایی هستند، گردد. سیزدهمین سالگرد آغاز به کار نسل پویا را به دوستان و همراهان سابقم در نسل پویا و چهاردهمین سالگرد انتشار نشریه عصر اوز و ورود به سال پانزدهم انتشار نشریه را نیز به همکاران سابق و دوستان محترم عضو شورای سرپرستی عصر اوز و کارکنان نشریه شادباش می گویم.
 
چاپ شده در صفحه 11 عصر اوز شماره 171- بهمن ماه 1393

 
 

 

نظرات ارائه شده

نظرات

ارسال نظر
ارسال به دوستان
نام
پست الکترونیک
آدرس وبسایت یا وبلاگ
نظرشمــا    
. نظراتی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود*
کد امنیتی:   
ارسال نظر
9987

 
31 فروردين 1403 , 10 شوال 1445 , 2024 April 19

آخرین اخبار
پربیننده ترین اخبار